Wil je jouw website verbeteren zonder ingewikkelde aanpassingen of technische kennis?

Het goede nieuws is dat je met een paar eenvoudige aanpassingen al een groot verschil kunt maken. Of je nu meer bezoekers wilt aantrekken, de gebruiksvriendelijkheid wilt verbeteren, of gewoon een professionelere uitstraling wilt creëren — deze 10 tips helpen je om je website snel en effectief naar een hoger niveau te tillen. Laten we aan de slag gaan!

Lijn je tekst links uit

Bij Westerse talen lezen we van links naar rechts.

Als je op jouw website of bij een post op jouw instagram of Facebook een stuk tekst centreert of rechts uitlijnt, begint elke regel links op een andere plaats. Je lezer moet dan telkens op zoek naar waar de volgende regel begint. Maakt het lezen er niet gemakkelijker op.

Het leest aangenamer en sneller door je tekst links uit te lijnen. Zo begint iedere regel op dezelfde plaats.

Als je een krant, een boek of magazine leest. Is dit net hetzelfde. Heb jij onlangs een magazine gelezen waar de tekst gecentreerd of rechts staat?

Slider of carrousel op je website?
Geen goed idee!

Die bewegende beelden zien er misschien wel leuk uit, je loopt er een pak bezoekers en inkomsten mee mis.

Surfers hebben geen geduld. Elke slide is voorbeeld 4 à 5 seconden in beeld. Dat wil dus zeggen dat je verwacht dat jouw bezoekers bij 5 slides, 25 seconden de tijd nemen om rustig dat deel van de homepage te bekijken.

De eerste slide wordt door heel wat mensen gezien. Maar 1% klikt daadwerkelijk op die eerste slide. De andere slides worden nauwelijks of zelf totaal niet gezien. Wat jammer is, want deze bevatten soms belangrijke informatie of je wilt dat ze een actie ondernemen.

Ze drukken uw inhoud naar beneden, wat niet slim is, zoals Google al in 2012 aangaf

Gebruik dan voorbeeld statische banners waar jou bezoeker kan op klikken.

Daag jou webdesigner uit om jou foto’s op een aantrekkelijke manier te plaatsen op een pagina.

Er zijn tal van andere oplossingen die meer renderen en jouw bezoeker niet wegjagen dan een slider.

Vermijd lange blokken tekst

Verdeel je tekst in korte blokken of paragrafen.

Doe een eenvoudige oefening: doe je ogen half dicht en kijk zo naar je tekst.

Zie je losse blokken? Dan ademt je tekst.

Zie je 1 grote wazige grijze blok? Dan breek je best je tekst in verschillende lossen blokken.

Paragrafen bevorderen de leesbaarheid. Ze geven je pagina evenwicht en structuur. Zeker als je tussen de verschillende paragrafen voldoende witruimte laat.

Zodra je 3 of meer elementen opsomt in een lange volzin, maak je er beter een lijst van.

Ze zijn overzichtelijk, en maken de informatie gemakkelijker te onthouden dan volzinnen.

Ook als je schrijft over kenmerken, eigenschappen of voordelen van een product of dienst, zit er vaak een lijst verborgen in je tekst

Lijstjes creëren ruimte in je tekst. Ze maken de inhoud overzichtelijker en laten lezers beters scannen.

Of beter :

Lijstjes

  • creëren ruimte
  • zijn overzichtelijk
  • helpen bij het scannen

Maak het leesbaar

Schrijf teksten voor mensen, niet voor zoekmachines.
En zorg ervoor dat je teksten leesbaar zijn.

Hoe? Door precieze en objectieve informatie te geven en korte en simpele woorden te gebruiken in plaats van specifiek jargon.

Bovendien is het belangrijk om na te denken over hoe je je tekst structureert. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je tekst voldoende scanbaar is voor lezers die weinig tijd hebben.

  • Gebruik opsommingstekens (bullets, cijfers of streepjes)
  • Maak voldoende gebruik van witregels
  • Woorden in het vet helpen je lezer om de belangrijkste punten uit de tekst te halen
  • Gebruik tussentitels wanneer je tekst meerdere alinea’s telt
  • Voeg visuele elementen toe

Zet je bezoeker aan tot actie

Een bezoeker komt niet zomaar naar je website. Je wilt dat bezoekers iets doen.

Aarzel niet om je bezoekers duidelijk te maken wat jij wil dat ze doen.

Een CTA (call to action) kan zo simpel zijn als een knop “koop nu” of “leer meer” aan het einde van een blok tekst of pagina. Een CTA op elke pagina (en zelfs op meerdere plaatsen op elke pagina) verhoogt de conversieratio van je website omdat je het mensen gemakkelijk maakt om de volgende stap te zetten.

Laat je bezoeker een actie doen, stuur ze naar de pagina waar ze producten kunnen kopen. Of maakt het hen gemakkelijker om jou te contacteren. Stuur ze op een snelle manier naar jouw diensten, daarvoor komen ze naar jouw website.

Richt je aandacht boven de fold

“Boven de fold” is de term die wordt gebruikt om het deel van het scherm te beschrijven dat zichtbaar is wanneer een gebruiker voor het eerst op uw pagina terechtkomt.

Met andere woorden, de meeste mensen die je website bezoeken zullen niet verder naar beneden scrollen dan wat er in eerste instantie wordt geladen.

74% van de kijktijd concentreert zich op de eerste twee schermvullende delen. Dit maakt wat je boven de fold en in de eerste twee scherm fold plaatst super belangrijk. Richt hier dus je aandacht op om de conversie van je website te verhogen.

Plaats dan hier wat je diensten zijn, met een knop naar hun eigen pagina met meer uitleg.

Of laat ze een actie ondernemen door naar jouw producten pagina te gaan of naar een formulier om met je contact op te nemen.

Goeie afbeeldingen

Voorkom het gebruik van stockfoto’s

De verleiding is groot om niet zelf een foto te maken, maar een stockfoto te gebruiken. Snel, eenvoudig én mogelijk gratis een stockfoto van het internet plukken die precies bij je blog of pagina past. Echter pikt een bezoeker die te gelikte foto’s er zo uit en ligt deze vaak niet in lijn met de rest van de website of jouw bedrijfsfilosofie van persoonlijke aandacht. Zeker bij een “Over ons” of “Contact” pagina zorgen deze foto’s voor de verkeerde boodschap.

Hou afbeeldingen zo klein mogelijk

Hoe groter de bestandsgrootte van een foto, hoe langer het duurt voordat de webpagina geladen wordt. Zowel bezoekers als zoekmachines zitten hier niet op te wachten. Daar gaan je gebruiksvriendelijkheid en posities in Google! Zorg dus dat je afbeeldingen niet veel groter zijn dan nodig. Let wel op dat ze niet zo klein zijn dat ze vergroot moeten worden en er uit gaan zien als de eerste 8-bit Nintendo Mario spellen.

Alt-teksten voor iedere afbeelding

Net als het vorige punt hebben Alt-teksten invloed op SEO en dus jouw posities in Google. Zoekmachines kunnen afbeeldingen niet lezen maar middels een Alt-tekst weten zij wel waar de afbeelding over gaat. Zo begrijpen zij de inhoud van de gehele pagina beter. Beschrijf de afbeelding dus in tekst.

1 pagina = 1 boodschap

Elke pagina op jouw website moet op zichzelf kunnen staan. Want elke pagina kan de pagina zijn die een bezoeker als eerste ziet op je website.

Zet alles samen wat samen hoort. Alle informatie over 1 product of dienst zet je best op 1 pagina.

De voordelen

  • een bezoeker vindt het antwoord op hun vragen op 1 pagina.
  • Google toont altijd de juiste pagina.
  • Je moet maar 1 pagina onderhouden: minder kans op fouten.

Je moet geen schrik hebben dat de pagina te lang wordt. Er is niet zoiets als een maximale paginalengte. Je pagina mag zo lang zijn als ze interessant is.

Zorg voor rust en witruimte op je pagina

Witruimte of white space wordt ook wel negatieve ruimte genoemd. Het is een functioneel onderdeel van ieder grafisch ontwerp en pagina lay-out. Alle niet-gebruikte ruimte op een pagina noem je witruimte.

Alle visuele elementen worden bij gratie van witruimte in de juiste balans en compositie op een pagina weergegeven en van elkaar onderscheiden. Denk aan marges, witregels en padding.

In teksten heeft witruimte een duidelijk onmisbare functie: Zonderspatiestussenwoordenenzonderwitregelswordteenstuktekstvolslagenonleesbaar.

Je wilt dat alle beschikbare ruimte op de pagina wordt gebruikt. Het resultaat: overvolle pagina. Met witruimte schep je visuele orde en rust.

De ervaring van jouw bezoeker is vele malen beter als je kiest voor orde en rust.

Witruimte is een volwaardig element

De eerste stap is inzien dat witruimte een volwaardig element is binnen het ontwerp. Het dient een duidelijke functie. Net zoals een slogan, een module en een afbeelding. Als witruimte gezien blijft worden als onnodig leeg of blanco, blijf je jouw pagina volproppen.

Probeer uit hoe je met gebruik van witruimte veel strakker en rustigere pagina opbouwt. Bedwing je impuls om te veel te willen. Kijk eens met een kritische blik naar jouw pagina’s. Staat er te veel op? Durf te schrappen!

Animaties en scroll effecten

Gebruik alleen allerhande effecten als die een meerwaarde bieden.

Ze mogen niet de gebruiksvriendelijkheid van de website in de weg staan.

Wanneer je naar beneden scroll’t en alle foto’s, titels en tekstblokken een bepaald effect hebben, vb bewegen van onderen naar beneden of fade’n in vanuit alle kanten. Dan gebeurd het dat de bezoeker blokken mist omdat die niet snel genoeg zijn bewogen naar hun plaats. Zo mist jouw bezoeker belangrijke informatie en jij eventueel een nieuwe klant.

Wil je toch enige dynamische elementen gebruiken op jouw website. Zorg ervoor dat ze een meerwaarde bieden aan wat je wilt vertellen. Dat ze jouw tekst ondersteunen en niet verdringen door alle mogelijke effecten en animaties.

Plaats een effect op een bewegende afbeelding. Voorbeeld op mijn home pagina, de eerste grote afbeelding heeft een scroll effect. Scrollt iets trager dan de rest van de pagina.

Of je nu alle tips toepast of er maar een paar gebruikt.

Elk van deze tips kan apart een steentje bijdragen om jouw bezoekers een betere ervaring te hebben op jouw website. Wat kan leiden tot meer klanten en meer verkoop.

Wil je meer tips voor jouw website? Lees zeker eens het boek van Els Aerts en Karl Gilis, Webteksten doe voor jou werken. Aantal tips hierboven komen uit dit boek. Adham Dannaway heeft ook hele goeie tips betreffende structuur van jou website. Zoek ze zeker eens op.

Ben je klaar om jouw website te transformeren?

Begin vandaag nog met het implementeren van deze tips en zie direct resultaat! Heb je vragen of wil je meer weten over het optimaliseren van je website? Laat een reactie achter of neem contact met me op — Ik help je graag verder!

gerelateerde artikels