Het einde van het jaar is hét moment om even stil te staan, terug te blikken op alles wat het afgelopen jaar heeft gebracht en vooruit te kijken naar wat komen gaat. Voor mij is deze periode een waardevolle traditie geworden: ik reflecteer op de hoogtepunten en leer van de uitdagingen die ik ben tegengekomen. Maar het blijft niet bij kijken naar het verleden—ik maak ook plannen en stel doelen voor het nieuwe jaar.
Om dit proces te stroomlijnen, heb ik door de jaren heen een handige eindejaarschecklist ontwikkeld. Een praktisch hulpmiddel dat niet alleen mij, maar ook jou kan helpen om het maximale uit het nieuwe jaar te halen.
Deze vragen dwingen me om bewust stil te staan bij wat echt belangrijk is en bieden richting voor groei en verbetering. Gebruik deze checklist als een kompas om jouw eigen doelen en ambities voor 2025 helder te maken.
![eindejaarschecklist](https://www.lodelambert.be/wp-content/uploads/2024/12/header-eindejaar-checklist-1800x800-1.jpg)
financiële gegevens
Je financiën vormen de basis van je bedrijf. Neem even de tijd om je inkomsten en uitgaven van het afgelopen jaar te analyseren.
inkomsten en uitgaven
Hoeveel geld heb je dit jaar als bedrijf verdiend? Vervolgens, wat waren je uitgaven? Waren deze uitgaven noodzakelijk of nuttig? Zo niet, kun je bepaalde uitgaven terugschroeven om kosten te besparen?
Als je naar het totaalplaatje kijkt, heb je winst gemaakt? Indien je geen winst hebt gemaakt, welke stappen kun je ondernemen om volgend jaar winstgevender te worden?
inkomensdoelen
Heb je je inkomensdoelen voor dit jaar bereikt? Zo ja, wat heeft bijgedragen aan dit succes?
Zo niet, wat moet je veranderen om je doelen in de toekomst te bereiken? Overweeg daarbij om je budget bij te werken, zodat je een realistisch plan hebt voor volgend jaar.
besparingen en inkomstenbronnen
Heb je geld opzij kunnen zetten als buffer? Welke van je diensten heeft de meeste inkomsten opgeleverd? En welke juist het minst?
Op basis van deze gegevens, is het wellicht verstandig om bepaalde diensten te schrappen en je te concentreren op je kernexpertise.
Tot slot, hoe staat het met jouw prijsstrategie? Zijn jouw prijzen nog passend voor de waarde die je levert?
passief versus actief inkomen
Hoeveel van je inkomen was passief en hoeveel actief?
Denk na over producten of diensten die je in de toekomst passief inkomen kunnen opleveren. Maak daarnaast een concreet doel om er in het nieuwe jaar minstens één te creëren.
klanten en projecten
Het succes van jouw bedrijf hangt nauw samen met je klanten en de projecten waaraan je werkt. Reflecteer op deze relaties.
klantendynamiek
Hoeveel van je offertes zijn afgewezen, en hoeveel zijn geaccepteerd? Bovendien, hoeveel nieuwe klanten heb je het afgelopen jaar aangetrokken?
Denk hierbij na over welke klanten je het liefst hebt bediend en met wie je minder graag samenwerkte. Kun je patronen herkennen die je kunnen helpen je ideale klant beter te targeten?
projecten en voorkeuren
Welke projecten vond je het leukst om te doen, en welke juist niet?
Is het tijd om je dienstenlijst bij te werken door sommige diensten te verwijderen en je meer te concentreren op wat je energie en voldoening geeft? Daarnaast, welke projecten kregen de beste respons van je publiek?
terugkerende klanten
Hoeveel van je klanten waren terugkerende klanten? En welke klanten brachten het meeste op?
Het kan nuttig zijn om te onderzoeken of je meer klanten kunt aantrekken met vergelijkbare behoeften of uit dezelfde branche.
werkcapaciteit
Hoe vol was je werkcapaciteit dit jaar? Heb je de meeste beschikbare uren effectief benut, of had je het gevoel dat je tijd verspilde?
Reflecteer daarnaast op de vraag of de projecten die je hebt uitgevoerd je beste vaardigheden naar voren brachten. Zo niet, overweeg hoe je je website en marketing kunt aanpassen om meer van je ideale projecten aan te trekken.
marketing en publiek
Hoe zichtbaar was jouw bedrijf dit jaar, en hoe goed heb je jouw doelgroep bereikt? Door je marketinginspanningen te evalueren, kun je gericht bouwen aan je merk in het nieuwe jaar.
doelgroep en leads
Is je doelgroep veranderd ten opzichte van vorig jaar? Als dat zo is, sluit dit nog steeds aan bij wat je volgend jaar wilt bereiken?
Kijk ook naar waar je beste leads vandaan kwamen en hoe je deze inzichten kunt inzetten om je bereik te vergroten.
websiteverkeer en betrokkenheid
Analyseer je websiteverkeer. Als je dat nog niet hebt gedaan, installeer dan een analytisch platform zoals Google Analytics.
Welke blogs, portfolio-posts en pagina’s waren het meest populair? Waar waren je fans het meest betrokken, en hoe kun je die relatie verder versterken in het nieuwe jaar?
e-maillijst en sociale media
Heb je een eigen e-maillijst opgebouwd? Zo ja, hoe heb je inschrijvingen gestimuleerd?
Zo niet, overweeg dit te doen, omdat sociale media niet jouw eigendom zijn en je de controle over je connecties kunt verliezen.
Denk ook na over hoe je je bestaande publiek beter kunt vasthouden en vergroten.
website-updates
Heb je je website bijgewerkt met nieuw werk of relevante veranderingen?
Verwijder eventueel verouderd werk dat niet langer je ideale klanten aantrekt. Zorg er ook voor dat je website vertrouwen wekt door getuigenissen of logo’s van eerdere klanten toe te voegen.
proces en moreel
Een gezond bedrijf begint met een goedlopend proces en een tevreden team, zelfs als je een eenmanszaak runt.
Hoe heb je je tijd besteed? Tijd bijhouden kan vervelend zijn, maar probeer het eens een week te doen om te zien hoe je je tijd eigenlijk gemiddeld besteedt.
Een gezond bedrijf begint met efficiënte processen en een tevreden team, ook als je een eenmanszaak runt. Reflecteer daarom op hoe je dit kunt verbeteren.
tijdbeheer
Hoe heb je je tijd besteed? Als je merkt dat je je overwerkt voelde, overweeg dan om je tarieven te verhogen of het aantal klanten te beperken dat je tegelijk bedient.
stressbronnen
Wat waren de drie grootste stressfactoren van dit jaar? Hoe kun je deze pijnpunten verminderen?
Denk aan tools, mensen of procesaanpassingen die je kunnen ondersteunen.
vreugde en dankbaarheid
Wat heeft je het meeste vreugde gebracht? Noem drie dingen waar je dankbaar voor bent en vijf mensen die je dit jaar hebben geïnspireerd of gesteund.
persoonlijke groei
Heb je geïnvesteerd in je eigen vaardigheden? Als dat niet het geval is, hoe wil je groeien in het komende jaar?
Zorg daarnaast voor voldoende tijd om te rusten, op te laden en je successen te vieren.
Door bewust terug te blikken, leg je de basis voor een sterker nieuw jaar. Pak deze eindejaarschecklist voor kleine bedrijven er regelmatig bij om te zien hoe je vordert en blijf leren en groeien als ondernemer.
Op naar een succesvol 2025!