Google Mijn Bedrijf is een gratis tool die je kan helpen om je lokale vindbaarheid te optimaliseren.
Dit doe je door je bedrijfsinformatie te beheren en te updaten, foto’s te posten en reviews te verzamelen.
Hoe kan je jouw Google Mijn Bedrijf optimaliseren:
1. Claim en verifieer je Google Mijn Bedrijf-profiel:
Als je je bedrijfsvermelding wilt gaan optimaliseren, dan is het essentieel om eerst je vermelding in Google op tea eisen. Google maakt dit namelijk vaak automatisch voor je aan. Dit met gegevens die niet altijd even volledig of up-to-date zijn. Door een account aan te maken op het Google My Business platform, kan je je bedrijfsvermelding gaan claimen en zo je eigen gegevens beheren.
Ga naar https://www.google.com/intl/nl_nl/business en zoek je bedrijf op. Als je bedrijf nog niet is geclaimd, kan je dit doen door op “Bedrijf toevoegen” te klikken.
2. Vul alle contactgegevens in en houd deze up-to-date
Zorg ervoor dat je alle relevante informatie over je bedrijf op je Google Mijn Bedrijf-profiel hebt ingevuld en dat deze up-to-date is. Dit omvat je bedrijfsnaam, adres, telefoonnummer, website, openingstijden en andere relevante gegevens. Nauwkeurige informatie helpt zoekers om je bedrijf te vinden en verbetert je geloofwaardigheid.
3. Kies de juiste foto’s
Foto’s zijn het uithangbord van je bedrijf. Niet alleen trekken ze de aandacht, ze geven ook heel wat informatie weer over je zaak. Bovendien zal Google een bedrijfsvermelding met foto’s als relevanter beschouwen en hoger laten scoren in de zoekresultaten.
Foto’s toevoegen is dus erg belangrijk, al zal je met één foto niet ver geraken. Als je een effect wilt zien op je SEO, dan zou je op zijn minst 3 of 4 afbeeldingen moeten uploaden. Heb je er nog meer? Voeg ze dan niet allemaal op hetzelfde moment toe, maar upload ze op de verschillende tijdstippen. Google houdt immers van nieuwe of geüpdatete inhoud, en dus ook van recente foto’s. Maar opgelet: gebruik enkel je eigen foto’s en geen stockfoto’s. Het is namelijk erg belangrijk dat je afbeeldingen de realiteit weerspiegelen.
Verder zijn vooral foto’s van de binnen- en buitenkant erg belangrijk. Dankzij een foto van de buitenkant zullen je klanten je winkel of bedrijf sneller vinden en herkennen, terwijl foto’s van de binnenkant dan weer een voorsmaakje geven over de uitstraling van je bedrijf. Vaak weten mensen niet wat er zich achter je voorgevel bevindt. Ook foto’s van teamleden, producten, menu’s, … doen het goed.
4. Verzamel reviews:
Moedig je klanten aan om recensies achter te laten op je Google Mijn Bedrijf-profiel. Positieve recensies en beoordelingen kunnen je zichtbaarheid vergroten en het vertrouwen van potentiële klanten vergroten.
Zorg er ook voor dat je reageert op alle recensies, zowel positief als negatief, om betrokkenheid te tonen en je reputatie te verbeteren.
5. Gebruik van lokale zoekwoorden
Optimaliseer de beschrijving van je bedrijf op Google Mijn Bedrijf met relevante lokale zoekwoorden. Dit kan helpen om de kans te vergroten dat je bedrijf wordt weergegeven wanneer mensen zoeken naar specifieke producten of services in jouw regio.
6. Google Maps-integratie
Google Mijn Bedrijf is geïntegreerd met Google Maps, waardoor het gemakkelijker wordt voor mensen om je bedrijf te vinden en directe aanwijzingen te krijgen naar je locatie. Dit verbetert de gebruikerservaring en kan leiden tot meer fysieke bezoeken aan je bedrijf.
7. Blijf jouw profiel updaten
Zorg ervoor dat jouw Google Mijn Bedrijf-profiel regelmatig bijwerkt met nieuwe informatie, foto’s en berichten.
Door Google Mijn Bedrijf te gebruiken en jouw profiel te optimaliseren, kan je je lokale SEO aanzienlijk verbeteren en meer potentiële klanten bereiken.
Maak gebruik van Google Mijn Bedrijf
Door actief gebruik te maken van Google Mijn Bedrijf en ervoor te zorgen dat je profiel volledig is geoptimaliseerd, kun je de lokale SEO van je bedrijf aanzienlijk verbeteren en meer klanten aantrekken in je lokale markt.
Bovenstaande tips zullen je alvast op weg helpen om een plaatsje te veroveren in de lijst met de belangrijkste zoekresultaten. En wanneer dat gebeurt, heb je al een grote stap voor op je concurrentie.
Als je vragen hierover hebt, mag je me altijd contacteren.