Je zal waarschijnlijk al eens online, op mijn eigen website, social media en blogs, of collega’s en mensen rond u horen praten hebben over branding, of brand. Maar wat is nu eigenlijk branding? Wat is een brand?
Laten we beginnen met wat branding niet is.
Een brand is niet:
- een logo
- een product
- een belofte
- de som van alle indrukken
Branding is een Engels woord dat voortkomt uit “brand” wat “merk” betekent. Het staat voor de uitstraling van een merk, het gevoel dat het oproept bij je publiek en het beeld dat ze bij je merk voor ogen krijgen. Het is niet hetzelfde als merkidentiteit, die richt zich op de visuele uitstraling van het merk.
Branding staat voor wat ze over je zeggen wanneer je niet in de kamer aanwezig bent - Jeff Bezos
Een brand is het resultaat.
Het is het buikgevoel van een klant over je product, dienst of bedrijf. Het is niet wat jij zegt dat het is, maar wat zij zeggen dat het is. Een merk is je reputatie.
Hoe kijkt een klant naar uw bedrijf, welk gevoel heeft hij/zij bij uw diensten of producten. Welke soort klanten wil je bereiken? Wat is uw doelgroep?
Effectieve branding is essentieel voor het opbouwen van merkherkenning, klantentrouw en vertrouwen.
Het helpt je bedrijf een reputatie van kwaliteit, betrouwbaarheid en innovatie op te bouwen. Branding brengt ook de waarden en persoonlijkheid over van je bedrijf, diensten en/of producten.
Visueel helpt een logo je identiteit van jouw bedrijf. Door kleur keuze, lettertype gebruik en grafische elementen. Symbolen en bepaalde richting van fotografie, vertel ik je verhaal. Van je eigen bedrijf en jouw diensten. We onderscheiden je van je concurrenten. Zo creëren we een bepaald gevoel over je bedrijf en bereiken we je doelgroep die je voor ogen hebt. Welke mensen wil je bereiken?
Omdat visuele prikkels belangrijk zijn bij het vormen van een mening over een persoon, bedrijf, product of dienst, is het van belang dat de visuele uitstraling aansluit op het imago dat je wilt bereiken.
Wil je meer weten?
Op de website van Marty Neumeier vind je heel wat info. Hij schreef enkele heel goede boeken over branding en je business. Via deze link vind je een interessante video waar hij verteld over wat nu branding is. Zeker de moeite om eens te bekijken.
Brand principes voor de 21ste eeuw
In onderstaande video spreekt Kevin Finn over wat branding is. Hoe hij denkt dat zowel branding, als de rol van een ontwerper in branding, kan evolueren in de 21ste eeuw. Hij deelt een paar principes die belangrijk zijn om te begrijpen. Praat over hoe de wereld verandert, specifiek voor bedrijven en hun klanten in de 21e eeuw.
Zijn 15 brand principes kan je hier terug vinden.
hoe kan ik je helpen?
Ik geef je verhaal vorm. Door in gesprek te gaan met je, kijk ik in welke richting we gaan en bepalen we samen een strategie. Ik ontwerp je volledige identiteit, je logo die uitstraalt wie je bent als bedrijf, waarvoor je staat. Ik geef alles vorm, zodat dit je kan helpen om uw ideale klant aan te trekken. Van patronen, banners, symbolen of logomark …. Op de pagina brand design vertel ik er wat meer over.
Vertel me wat je ideeën zijn en wat je verhaal is.