Het verschil tussen een logo en branding kan verwarrend zijn, laten we eens kijken naar de belangrijkste verschillen.

Logo en brand (of merk) zijn woorden die veel worden gebruikt voor dezelfde betekenis. Maar een logo ontwerpen zonder merk is als een huis bouwen zonder geraamte. Je kunt er misschien mee wegkomen, maar het wordt al snel wankel.

Niemand wil in een huis wonen dat met stokken is gebouwd, dus laten we eens kijken naar het verschil tussen een logo en branding, zodat je duidelijk kunt zien hoe ze samen succesvolle bedrijven bouwen.

logo design
Identiteit
brand design

Logo

Een symbool of typografische woordmerk dat jouw bedrijf identificeert. Het anker van jouw merk.

Identiteit

De verzameling van visuele marketingmaterialen en -elementen die jouw merk helpen vormgeven.

branding

Het buikgevoel van een persoon over je product, dienst of bedrijf. Het is niet wat jij zegt dat het is, het is wat zij zeggen dat het is.

1. Wat is een logo?

Een logo is het grafische element dat een bedrijf of product identificeert. Het is meestal een combinatie van letters, kleuren of afbeeldingen. Het wordt samen met ander beeldmateriaal (afbeeldingen, producten, reclame enz.) gebruikt als onderdeel van de visuele expressie van je merk.

2. Wat is logo-ontwerp?

Logo ontwerp verwijst simpelweg naar het proces van het ontwerpen van een logo. Hoe we ideeën bedenken, concepten verfijnen en het ontwerp afmaken.

Maar eerst moeten we een stap terug doen om te begrijpen wat een merk maakt. Want zonder die sterke basis kun je niet echt ver komen met alleen een logo.

3. wat is een brand?

Een brand of merk is het idee of gevoel dat mensen hebben als ze aan je bedrijf, product of dienst denken. Een merk is zowel praktisch als emotioneel. Branding werkt buiten je bedrijf. Het is zowel wat mensen denken dat je doet als hoe je het doet.

De manier waarop je invloed hebt op hoe je je merk opbouwt, is door middel van een effectieve merkstrategie, waaronder het definiëren van je merk (je doel en waarden), je merkpositionering (waar je staat in de markt) en je merkuitstraling (hoe je je merk presenteert).

4. Wat doet een logo voor een merk?

Een logo is een essentieel onderdeel van jouw merkidentiteit.

Merkidentiteit omvat andere dingen zoals je naam, visuele expressie (kleuren, graphics, lettertype, afbeeldingen), tone of voice (tekst en inhoud) en hoe je zaken doet (service, personeel, betrouwbaarheid van producten en reputatie).

Een goed ontworpen en correct gebruikt logo zal:

  1. Mensen je merk gemakkelijk laten herkennen
  2. Consistentie creëren via verschillende marketingkanalen
  3. Een emotionele band opbouwen met jouw product of dienst
  4. Je onderscheiden van jouw concurrenten
  5. Merkloyaliteit opbouwen

Logo vs branding: het laatste woord

Een logo is slechts één onderdeel van de algehele expressie van je brand.

Ik zie een goed ontworpen logo graag als een opvallend kenmerk. In staat om geweldige dingen te doen, maar niet alles. Je hebt het hele pakket nodig als je echt een toonaangevend merk of brand wilt bouwen.

Branding is niet een logo, huisstijl of kleuren en typografie. Het is het buikgevoel van een persoon over je product, dienst of bedrijf. Het is niet wat jij zegt dat het is, het is wat zij zeggen dat het is.

hoe kan ik u helpen? 

gerelateerde artikels